понеделник, 9 май 2011 г.

Двама рибари

Снощи отидох да гледам залеза на брега на морето. Гледката беше прекрасна. Почувствах се като бог - далече от всички човешки изкушения и терзания. Всичко беше слънцето, пясъка, водата и аз. Нищо повече. Нищо по-малко.

Когато слънцето залезе - понечих да си тръгна, но видях друг да се задава по плажа. Беше рибар. На рамо беше преметнал старата си въдица, а в ръце носеше две пълни кофи с риба. Очевидно багажът му тежеше, а той самия кашляше и се задъхваше, сякаш беше болен от туберколоза. Спрях го и го попитах какво му има. Благодарен той седна на една пейка и ми разказа:
- Всяка сутрин ставам и отивам да ловя риба. Стоя цял ден до колене във водата. Тръгвам си, когато наловя толкова риби, че едва да мога да ги нося. От постоянното стоене във водата се поболях.
- А защо са ти толкова много риби? - попитах аз. С тях би могъл да се храниш семейството си цяла седмица.
- Защото събирам пари за модерна яхта. Един ден ще мога да си я купя, ще се излежавам на майското слънце спокоен и рибата сама ще се лови в моите мрежи.

Така той стана и продължи по пътя си. А аз се загледах в гърба му. Колко много напомняше за това как аз се чувствах на работа: всеки ден се трудех по 12 часа неуморно, не вдигах глава само и само да взема малко по-голям бонус. Накрая се разболявам и губя много повече пари в лекарства и болници, а мечтата ми за почивка на самотен остров - стои все така далечна.

Замислен, не усетих приближаването на втори рибар. Той дойде до мен спокоен и усмихнато ме поздрави. И той имаше същата въдица и същите кофи, като първия, но беше бодър, здрав и не му тежеше. Попитах го как го постига, след като неговия колега е толкова болнав и нещастен, понеже има за цел да си купи яхта?
- Аз също съм си поставил за цел да си купя яхта. - отговори ми той. За разлика от колегата обаче, като събрах пари си купих една леко продъдена, но вършеща работа лодка. Сега отивам много по-навътре в морето и хващам по-скъпо струващи риби. Докато се стъмни не мога да наловя толкова, че да се претоваря, но вземам много повече пари от колкото колегата с купищата дребосъци. Другата седмица ще отида до града да си купя по-добра стръв, за да хващам още по-скъпите риби и да печеля повече.

Така втория рибар усмихнат продължи по пътя си, а аз разбрах каква е разликата между - да работиш упорито и да работиш умно?

бутони към социални мрежи

Няма коментари:

Публикуване на коментар